Undersökningar av hur många som är störda av buller
Genom att kartlägga spridningen av buller i samhället kan man se exponeringen och kunna bedöma hälsoeffekter av buller och få underlag till att prioritera åtgärder.
I Sverige genomförs en kartläggning av buller vart femte år, enligt förordningen för omgivningsbuller. Alla EU medlemsländer genomför en liknande kartläggning. Den ska också följas upp med åtgärdsprogram i syfte att minska bullret. Utöver denna kartläggning utför Naturvårdsverket en exponeringsstudie inom ramen för den hälsorelaterade miljöövervakningen.
Kartläggning enligt förordningen om omgivningsbuller
I den senaste kartläggning enligt förordningen för omgivningsbuller för år 2021 ingick kommuner som hade fler än 100 000 invånare. Deltagande kommuner under var Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Huddinge, Jönköping, Linköping, Lund, Malmö, Nacka, Norrköping, Stockholm, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro
Därutöver omfattades vägar med fler än 3 miljoner fordon per år, järnvägar med fler än 30 000 tåg per år och flygplatser med fler än 50 000 flygrörelser per år som kartlades av Trafikverket.
Den senaste kartläggningen var första som gjordes enligt en ny EU-gemensam beräkningsmetod, CNOSSOS-EU.
På grund av den då pågående pandemi kan trafiksiffror under kartläggningen vara lägre än normalt och påverka resultatet något. För flyg är skillnaden signifikant och resultatet bör inte tolkas som normalt år.
Bullermått
Bullerkartläggning enligt förordningen av omgivningsbuller görs enligt en EU gemensam beräkningsmetod i bullermåtten Lden och Lnight.
Lden (dag-kväll-natt-nivå) är ett dygnsekvivalent mått men där den ekvivalenta ljudnivån för kvällen upp med 5 dB och nivån för natten med 10 dB. Lnight (ekvivalent ljudnivå nattetid) utan extra påslag.
I och med att Lden har en uppräckning av kvälls- och nattvärden kan resultatet inte direkt jämföras med de svenska riktvärdena utan kommer vara några dB högre.
Resultat från kartläggningen för år 2021
Exponerade för vägbuller
Cirka 1,75 miljoner exponeras för buller från väg över 55 Lden och cirka 1 miljon över 50 Lnight.
Exponerade för järnvägsbuller
Cirka 800 hundra tusen exponeras för buller från spårtrafik över 55 Lden och cirka 730 hundra tusen över 50 Lnight.
Exponerade för flygbuller
På grund av att flygtrafik var kraftigt drabbade av pandemin är resultatet inte representativt för övriga år.
Cirka 400 exponerades för buller från flygplatser över 55 Lden och cirka 30 över 50 Lnight.
Kartläggningen finns tillgänglig på Naturvårdsverkets Geodataportal
Naturvårdsverkets Metadatakatalog för Geodata (naturvardsverket.se)
Kartläggning inom Naturvårdsverkets hälsorelaterade övervakning
Naturvårdsverkets hälsorelaterade miljöövervakning gör en långsiktig mätning av miljöfaktorer i den omgivande miljön, som kan påverka människors hälsa.
Kartläggningarna har utförts av olika utförare med olika tillvägagångssätt varför en jämförelse mellan kartläggningarna inte är lämpligt.
År: 2018 Utförare: SMED (SMHI och IVL):
Mapping and socioeconomic analysis of transportation noise in Sweden, 2018
År: 2011 Utförare: Sweco:
Kartläggning av antalet överexponerade för buller
År: 2006 Utförare: WSP: