Århuskonventionen
Århuskonventionen är en FN-konvention om tillgång till information, allmänhetens deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor.
Formellt namn
UNECE:s konvention om tillgång till information, allmänhetens deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor. The UNECE Convention on Access to Information, Public Participation in Decision-making and Access to Justice in Environmental Matters.
Vardagsnamn
Århuskonventionen
Kort om konventionen
Konventionen, som antogs inom ramen för FN:s ekonomiska kommission för Europa (UN/ECE), trädde i kraft 2001 och ratificerades av Sverige 2005. Idag har konventionen 47 parter från Europa och Centralasien. Även EU har ratificerat konventionen.
Konventionen består av tre olika delar (så kallade pelare):
- tillgång till information, det vill säga allmänhetens rätt att ta del av miljöinformation som finns hos myndigheter,
- allmänhetens deltagande, det vill säga allmänhetens rätt att delta i beslutsprocesser om miljön, samt
- tillgång till rättslig prövning, det vill säga allmänhetens rätt att få tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor.
Inom konventionen finns arbetsgrupper för var och en av konventionens pelare. Till Århuskonventionen finns ett tillägg, avseende allmänhetens deltagande i vissa beslut om genmodifierade organismer, vilket Sverige har godkänt.
Varför finns den?
Konventionen grundas på princip 10 i Riodeklarationen från 1992 vilken knyter samman frågor om miljö och mänskliga rättigheter. Konventionen handlar i grunden om förhållandet mellan medborgarna och deras regeringar och är därför också ett avtal om myndigheternas skyldigheter, om krav på öppenhet, deltagande och möjlighet att få myndigheters beslut, handlingar och underlåtenheter inom miljöområdet överprövade.
Princip 10 i Riodeklarationen
Miljöfrågor hanteras bäst när alla berörda medborgare deltar på lämplig nivå. På det nationella planet ska varje individ ha skälig tillgång till den miljöinformation som finns hos offentliga organ, inklusive information om farliga material och verksamheter i deras samhällen och de ska ges möjlighet att delta i beslutsprocessen.
Stater ska underlätta och uppmuntra folkligt medvetande och deltagande genom att se till att information finns lätt åtkomlig. Tillgång till effektiva juridiska och administrativa procedurer inklusive rättsmedel för upprättelse och gottgörelse ska erbjudas.
Vad är miljöinformation?
I konventionen definieras begreppet miljöinformation som all information i skriftlig form, bild- eller ljudform, elektronisk form eller annan materiell form om
- tillståndet för olika delar av miljön, som luft och atmosfär, vatten, jord, mark, landskap och naturområden, biologisk mångfald och dess delar, inbegripet genetiskt modifierade organismer, och samspelet mellan dessa delar.
- faktorer som substanser, energi, buller och strålning samt verksamheter eller åtgärder, inbegripet förvaltningsåtgärder, miljöavtal, riktlinjer, lagstiftning, planer och program, som påverkar eller troligtvis påverkar de delar av miljön som anges i punkt 1, samt kostnads- och nyttoanalys och andra ekonomiska analyser och antaganden som används i beslutsfattandet på miljöområdet,
- tillståndet för människors hälsa och säkerhet, livsvillkor, kulturmiljöer och byggnadsverk, i den mån de påverkas eller kan påverkas av tillståndet för miljöns beståndsdelar eller, genom dessa beståndsdelar, av de faktorer, verksamheter eller åtgärder som avses i punkt 2.
Konventionens tre pelare
Första pelaren
Århuskonventionens första pelare rör allmänhetens rätt till miljöinformation som finns hos myndigheter. Här finns bestämmelser om allmänhetens rätt att på begäran få tillgång till miljöinformation, om myndighetens hantering av en sådan begäran och om grunder för avslag. Här finns också bestämmelser om myndigheters skyldigheter att inneha och löpande sprida miljöinformation i elektronisk form - så att den är lättåtkomlig för allmänheten.
Andra pelaren
Århuskonventionens andra pelare rör allmänhetens rätt att delta i beslutsprocesser. För att allmänheten ska få inflytande i beslutsprocesser finns vissa bestämmelser om allmänhetens rätt att delta i beslut som gäller tillstånd att bedriva vissa verksamheter. Allmänheten ges även rätt att få viss information och praktiska möjligheter att kunna påverka ett beslut.
Allmänheten ska vidare genom lämpliga åtgärder ges medinflytande också när planer och program som har betydelse för miljön utformas och, i lämplig utsträckning, möjlighet att delta vid utformningen av författningar. Allmänheten utgörs av såväl fysiska som juridiska personer.
Tredje pelaren
Enligt den tredje pelaren ska allmänheten ha en rätt att få vissa frågor prövade av en självständig instans. Om den som inte har fått den information som hen bett om, eller anser att frågan om att få information har blivit felaktigt hanterad, ska hen ha rätt att få saken prövad av domstol eller annat oberoende organ.
På liknande sätt ska beslut eller underlåtenhet rörande tillämpningen av bestämmelserna om rätten till delaktighet i beslutsfattande kunna prövas. Dessutom har allmänheten rätt att under vissa förutsättningar få tillgång till domstolsprövning eller prövning i administrativ ordning av myndigheters eller personers handlingar, eller underlåtenheter att handla i strid med nationell miljörätt.
Naturvårdsverket är utpekad som svensk nod för informationsförmedling
Detta innebär att Naturvårdsverket ska förmedla såväl juridisk som praktisk information i frågor kopplade till konventionen och dess genomförande på nationell nivå. Det kan handla om att sprida information om de tre pelarna, om nyheter, erfarenheter, goda exempel, rättsfall av prejudicerande karaktär samt rapporter om hur Sverige genomfört konventionen och protokollet.
En annan viktig funktion är att förmedla information om var miljödata/-information finns tillgänglig för allmänheten.
PRTR-protokollet
Konventionens protokoll om register över utsläpp och spridning av föroreningar (Kyiv Protocol on Pollutant Release and Transfer Registers) trädde i kraft 2009.
PRTR-protokollet syftar till att införa nationella publika register över utsläpp av föroreningar till luft, vatten och mark samt överföringar av föroreningar via avloppsvatten och överföringar av avfallsmängder. Målsättningen är att en förbättrad tillgång till miljöinformation ska underlätta för allmänheten att delta i beslutsprocesser som rör miljöfrågor och därigenom bidra till att förebygga och minska förorening av miljön.
Sverige ratificerade protokollet 2008 och det svenska registret tillgängliggörs via Naturvårdsverkets webbsida ”Utsläpp i Siffror”. Även EU har ratificerat protokollet och för att klara sina åtaganden har EU antagit den så kallade E-PRTR-förordningen om upprättande av ett europeiskt register. Det europeiska registret tillgängliggörs av den Europiska miljöbyrån (EEA) via den ”Europeiska industriutsläppsportalen” (tidigare E-PRTR).
Hur fattas och genomförs beslut inom konventionen och protokollet?
Vart fjärde år träffas parterna (Meeting of the Parties) för att besluta hur arbetet ska genomföras och utvecklas under den kommande arbetsperioden. Parterna strävar efter att fatta beslut i konsensus. Parterna möts därutöver årligen i en särskild arbetsgrupp (Working Group of the Parties) för att utvärdera genomförandet och utveckla arbetet.
Det finns därutöver två efterlevnadskommittéer (Compliance comittee) som hanterar ärenden rörande konventionens och protokollets efterlevnad. Det som skiljer sig från andra konventioners efterlevnadskommittéer är enkelt uttryckt att vem som helst kan anmäla bristande efterlevnad till kommittén.
Vid det senaste partsmötet för Århuskonventionen beslutades om en ny efterlevnadsmekanism (a rapid respons mechanism for the protection of environmental defenders) i form av en specialrapportör (Special Rapporteur on Environmental Defenders under the Aarhus Convention). Michel Forst är utsedd till specialrapportör. Precis som till efterlevnadskommittén kan vem som helst anmäla klagomål till specialrapportören.
Här kan du söka miljöinformation
Nedan har vi samlat ett urval relevanta ingångar till olika datamängder som innehåller miljöinformation. Länkarna har grupperats och samma miljöinformation kan vara tillgänglig via flera ingångar. Syftet med grupperingen på nivåer är att göra det mer överskådligt och underlätta sökbarheten för allmänheten. Ytterligare miljöinformation går att hitta på andra aktörers webbplatser.
Nationella ingångar
Vid varje länk finns en kortare beskrivning av vilken miljöinformation du kan förväntas få tillgång till. En fullständig beskrivning av innehållet finns under respektive ingång.
Sveriges dataportal
I Sveriges dataportal visas olika sorters miljödata och andra typer av miljöinformation från flera myndigheter, organisationer och sektorer.
Geodataportalen
I Lantmäteriets portal kan du söka geodata, det vill säga information som har en geografisk anknytning, från flera olika myndigheter.
Statistikmyndigheten SCB
Webbsida med statistik inom 24 ämnesområden, bland annat miljö, energi samt jord- och skogsbruk, fiske.
Utsläpp i siffror
I registret kan du söka på utsläpp av föroreningar till luft, vatten och mark samt överföringar av föroreningar via avloppsvatten och överföringar av avfallsmängder.
Sveriges miljömål
Här hittar du information om de nationella miljömålen, exempelvis miljömålsindikatorer.
Planeringskatalogen
Länsstyrelsernas tjänst Planeringskatalogen samlar Länsstyrelsernas och andra statliga myndigheters planeringsunderlag. Tjänsten innehåller geodata, publikationer av olika slag samt webbsidor.
DiVA – Digitala Vetenskapliga Arkivet
En gemensam söktjänst för olika publikationer hos cirka 50 lärosäten och myndigheter. Du kan hitta både expertgranskad forskning och vetenskapliga rapporter om miljö.
GBIF Sverige
Här tillgängliggörs primärdata om biologisk mångfald från svenska samlingar och observationsdatabaser. GBIF står för Global Biodiversity Information Facility och sidan är på engelska.
Myndighetsingångar
Vid varje länk finns en kortare beskrivning av vilken miljöinformation du kan förväntas få tillgång till. En fullständig beskrivning av innehållet finns under respektive ingång.
Kemikalieinspektionen
Kemikalieinspektionen tillhandahåller information om kemikalier, bekämpningsmedel, statistik, lagstiftning med mera.
Naturhistoriska riksmuseet
Här finns möjlighet att söka i en databas med Naturhistoriska riksmuseet samlingar och i Herbariedatabasen (sidan är på engelska).
I Natur- och miljöövervakning kan man hitta information om bland annat statens vilt och olika natur- och miljöövervakningar.
Naturvårdsverket
Naturvårdsverket tillgängliggör flera miljödata i olika format, i databaser och i register beroende på ämnesområde.
Data, databaser och sökregister
Naturvårdsverkets metadatakatalog för geodata innehåller geodata om till exempel markutbredning, artdata och INSPIRE-data.
I Nationell metadatakatalog för miljödokument finns tillstånds- och beslutsdokument för en rad industrier i Sverige.
Riksantikvarieämbetet
Riksantikvarieämbetet förvaltar flera nationella databaser för kulturhistorisk information såsom Fornsök, Kringla och Bebyggelseregistret med uppgifter om kulturmiljöer.
Sjöfartsverket
Här hittar du information om vind och vatten i nära realtid från över 100 väderstationer runt Sveriges kust.
Skogsstyrelsen
Skogsstyrelsen har karttjänster för dator och webbappar för surfplatta och mobil samt nedladdningsbar geodata för att använda i ett eget GIS-program. Från sidan nås även Skogsstyrelsens statistikdatabas.
Strålsäkerhetsmyndigheten
I Miljödatabasen kan du söka fram enskilda data från Strålsäkerhetsmyndighetens nationella miljöövervakningsprogram. Cesiumdatabasen innehåller mätvärden för vilt, insjöfisk, svamp och bär från de län som drabbades hårdast av Tjernobylolyckan 1986.
Sveriges lantbruksuniversitet
Sveriges lantbruksuniversitet har i sin miljödatakatalogen öppet tillgängliga data från SLU:s miljöanalys om naturresurser, arter och livsmiljöer.
SMHI
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI, tillhandahåller öppna data inom meteorologi, hydrologi, luftmiljö med mera.
Europeiska ingångar
Vid varje länk finns en kortare beskrivning av vilken miljöinformation du kan förväntas få tillgång till. En fullständig beskrivning av innehållet finns under respektive ingång.
The official portal for European data
Den officiella portalen för europeiska data där du bland annat kan söka fram datamängder och statistik.
INSPIRE Geoportal
Inspire-geoportalen innehåller data som tillhandahålls av EU:s medlemsstater och Eftaländer enligt INSPIRE-direktivet.
Eurostat
Statistikportal med elva huvudkategorier, exempelvis miljö och energi och jordbruk, fiske och skogsbruk. Informationen finns bland annat i publikationer och som dataset för nedladdning.
Europeiska industriutsläppsportalen
Webbplats med information om bland annat utsläpp från stora förbränningsanläggningar, avfallstransporter samt uppgifter om energitillförsel. EEA Analysis and data innehåller fem olika typer av produkter: publikationer, indikatorer, kartor och diagram, faktablad och datahubb.
Copernicus datatjänster
EU:s jordobservationsprogram erbjuder informationstjänster baserade på jordobservationsdata via satellit och fältdata. Copernicustjänsterna levererar data i nära realtid på global nivå inom atmosfär, havsmiljö, landmiljö, klimatförändringar samt säkerhet och katastrofinsatser.
Mer information
Mer information
Mer om Århuskonventionen (unece.org)
Mer om PRTR protokollet (unece.org)
Mer om National Focal Points (unece.org)
Århuskonventionens Clearinghouse (unece.org)
Din rätt till miljöinformation - Svenska utsläppsregistret (pdf)
The EU & the Aarhus Convention (commission.europa.eu)
Kommissionens tillkännagivande om tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor (europa.eu)
Recommendations on the more effective use of electronic information tools (unece.org)